Co u nas ciekawego?


Mutyzm wybiórczy – co to takiego?

Mutyzm wybiórczy, zwany także selektywnym, jest to zaburzenie o podłożu lękowym. Jego
specyfika polega na niemożliwości mówienia w niektórych sytuacjach społecznych, pomimo tego, że
w innych sytuacjach dziecko jest w stanie rozmawiać i mówić adekwatnie do swojego wieku.
Występowanie mutyzmu wybiórczego najczęściej rodzice zauważają u dziecka kilkuletniego. Jest to
spowodowane pojawiania się sytuacji takich, jak np. pójście do przedszkola.
Ważną cechą dziecka z mutyzmem wybiórczym jest mówienie tylko w niektórych sytuacjach.
Wybiórczość polega na mówieniu swobodnym w bezpiecznych sytuacjach takich jak np. przebywanie
w rodzinie i wśród przyjaciół. Jeżeli chodzi o sytuacje, kiedy dzieci milczą, mogą do nich należeć:
rozmowa z rówieśnikami, nauczycielami czy obsługą w sklepie. Są to sytuacje, które są nowe i
nieznane, a nie niebezpieczne dla człowieka. Przyczyną tego typu zachowań lękowych mogą być
różne momenty, które dziecko w życiu przeżyło. Sytuacje, które budzą zachowania lękowe są
związane z osobami nieznanymi dziecku i wydarzyły się poza osobami zaufanymi.
U dziecka z mutyzmem wybiórczym milczenie wiąże się z uczuciem wstydu i lęku. Przez
takie uczucia negatywne dziecko jest w stanie całkowicie zablokować możliwość mówienia. Uczucia
te są najczęściej przez dzieci opisywanie jak zatykanie czy blokowanie słowa w gardle. Pomimo
opisu, który wskazuje na nieprawidłową budowę narządów mowy, jest to jedynie trudność natury
psychicznej. Często blokada u dzieci jest na tyle silna, że dzieci nie są w stanie zakomunikować o
podstawowych potrzebach, takich jak potrzeba skorzystania z toalety albo napicia czy zjedzenia
czegoś. Przez to często u dzieci występuje odwodnienie lub problemy z nerkami.
Pomimo ogromnego lęku przed mówieniem, często dzieci te lubią kontakty z innymi. Chętnie
chodzą do przedszkola i szkoły, gdzie dążą do interakcji z grupą. Dodatkowo wykonują polecenia,
często sprawiają wrażenie niewidzialnych. Pomimo braku kontaktu werbalnego, potrafią nawiązać
kontakt poprzez kiwanie głową, pisanie karteczek lub mówieniem rówieśnika w ich imieniu do osób
dorosłych. Co więcej, chętnie wykazują inicjatywę w zabawach, są bardzo kreatywne, pomysłowe
i inteligentne.
Dzieci z mutyzmem wybiórczym można wspierać w pokonywaniu trudności wynikających
z tego zaburzenia. Nie ma idealnej metody, która pomoże każdemu dziecku w ten sam sposób. Jedną
z najbardziej znanych i pomocnych metod jest metoda małych kroków (sliding in). Jest to metoda
bardzo prosta, która wymaga niewielkiej ilości czasu na zdobywanie wiedzy oraz codzienną pracę.
W metodzie sliding in najważniejsze są 3 elementy: sliding in zaczyna się od obecności rodzica na
zajęciach, spotkania sliding in trwają ok. 15 minut i zmieniamy tylko jeden czynnik na raz, zwłaszcza
na początku terapii. Dzięki zastosowaniu różnych metod wsparcia i poświęceniu czasu dziecku można
osiągnąć zamierzone efekty i pomóc zmniejszyć uczucie lęku i wstydu.

Klementyna Komar
Pedagog Specjalny

Bibliografia:
B. Ołdakowska – Żyłka, K. Grąbczewska – Różycka, Mutyzm wybiórczy – dzieci uwięzione w
ciszy, Poznań 2016, Wydawnictwo Prawniczne Oficyna MM
Redakcja naukowa: E. Bystrzanowska, M. Bystrzanowska, Mutyzm wybiórczy. Skuteczne
metody terapii, 2019, Wydawnictwo Impuls

 

 

Świąteczna atmosfera udzieliła się również zespołowi do spraw integracji. 9 grudnia 2019 roku dzieci z klas integracyjnych spotkały się w jednej sali w celu ozdabiania świątecznych pierniczków. Była to fantastyczna okazja do treningu umiejętności społecznych. Uczniowie wkładali mnóstwo wysiłku i serca w staranne dekorowanie ciasteczek. Na warsztatach panowała rodzinna atmosfera. Dzieciom uśmiechy nie schodziły z twarzy. Pierniczki były pyszne, co potwierdziły nie tylko dzieci, ale i obdarowane osoby.

PODZIĘKOWANIA

        Społeczność Szkoły Podstawowej nr 280 w Warszawie pragnie serdecznie podziękować panu Stanisławowi Kmiecikowi oraz pani Monice Woszczyńskiej-Kmiecik za przeprowadzenie warsztatów artystycznych z uczniami. Wyrażamy ogromną wdzięczność za podzielenie się swoją historią oraz pasją.

Państwo Kmiecik odwiedzili naszą szkołę z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Na spotkaniu uczniowie mieli możliwość zobaczenia w jaki sposób można malować inaczej niż za pomocą rąk. Byliśmy pełni podziwu obserwując szybkość oraz precyzję stawianych kresek. W tym samym czasie artysta prowadził dialog ze swoją żoną obfitujący w zabawne historie i ciekawe spostrzeżenia. Dzięki temu dowiedzieliśmy się nie tylko o samej pracy malarza, ale również o jego innych zainteresowaniach, których jest mnóstwo. Dyskusja w przyjaznej i sympatycznej atmosferze umożliwiła dzieciom zadawanie pytań. Na koniec uczniowie, nauczyciele oraz nasi wspaniali goście wspólnie pozowali do zdjęć. Sam artysta chętnie rozdawał autografy oraz przekazał pani dyrektor namalowaną pracę.

 

 

 

Przedstawienie kukiełkowe „Słoń Bombik” przygotowane przez uczniów klasy 3c

Wspólne zajęcia pokazowe przygotowane dla Zespołu pedagogów specjalnych

 

Dnia 15 maja Panie Marzena Płaza i Ewa Józefowicz poprowadziły zajęcia pokazowe, w których wzięli udział uczniowie: Piotr z klasy 4c i Mateusz z klasy 3c. Chłopcy podczas zajęć wspaniale współpracowali, byli bardzo zaangażowani i skoncentrowani na wykonywanych zadaniach. A zadań mieli wiele, każde zachęcało do uruchomienia potrzebnego w danej chwili zmysłu: oczu, uszu, dotyku, smaku, węchu. Dzięki świadomemu wykorzystaniu zmysłów chłopcy pokonywali kolejne etapy – zadania i zdobywali upragnione nagrody J . Każdemu zadaniu towarzyszyła bajkowa kraina, którą chłopcy musieli najpierw rozpoznać – dlatego uważnie słuchali czytanych fragmentów baśni, a także rozpoznawali wybrane baśnie na kolorowych ilustracjach. Do każdej z krain prowadziła droga pełna przeszkód: kolców, wybojów, nierówności, ale i z tym chłopcy poradzili sobie doskonale J

Teatr 21. przyjechał do nas z rewizytą. 22 marca wspólnie uczestniczyliśmy w warsztatach teatralnych prowadzonych przez duet – scenarzystkę i aktorkę teatru. Dowiedzieliśmy się skąd wzięła się nazwa teatru, jaka jest jego historia oraz jakie przedstawienia są aktualnie wystawiane. Wspólnie wykonaliśmy rozgrzewkę, jaką wykonują aktorzy w teatrze, a następnie stworzyliśmy mapę przedstawienia. Jednak najważniejszym elementem warsztatów okazała się dyskusja  na temat różnorodności, naszych pasji zainteresowań, a przede wszystkim naszej indywidualności. Odwołując się do spektaklu „ja jestem ja” uświadomiliśmy sobie jak ważne i cenne jest bycie sobą.

1 marca 2018 roku wyszliśmy z dziećmi z klas integracyjnych do Teatru Studio na spektakl „ja jestem ja”. Bohaterem przedstawienia był zwierzak, poszukujący odpowiedzi na pytanie, „kim jestem?”. Aby uzyskać odpowiedź bohater wędruje, rozmawia i porównuje się do innych. W końcu stwierdza, że jest sobą, co okazuje się najpiękniejszą rzeczą, jaka mogła go spotkać. Mądry i pouczający spektakl sprawił, że uczniowie długo dyskutowali ze sobą i dzielili się swoimi wrażeniami.

 

Co u nas ciekawego?                Terapia – prezentacja                            

Zajęcia pokazowe z Terapii ręki

Terapia ręki obejmuje ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Służy doskonaleniu precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Ważnym elementem tej terapii jest również stymulacja dotykowa pozwalająca na poznawanie różnorodnych faktur. Terapia ręki ma na celu nie tylko rozwijanie zdolności pisania, ale przede wszystkim usprawnianie w obrębie samoobsługi. Na tego typu zajęciach ćwiczymy zarówno ręce, jak i ogólną sprawność ruchową (motorykę dużą). Dlatego też w piątek 9 lutego 2018 roku odbyły się pokazowe zajęcia z terapii ręki poprowadzone przez panią Sylwię Reszkę. Dzieci miały okazję poznać mieszkańców lasu, a przy okazji ćwiczyły pracę rąk. Uczniowie szukali pudełek w misce z grochem, lepili jeża z masy solnej, tworzyli szablon zająca otaczając go szpilkami, ale przede wszystkim dobrze się bawili. Chłopcy z zaangażowaniem wykonywali wszystkie zaproponowane ćwiczenia. Trudno było im się powstrzymać od dotykania i oglądania zgromadzonych środków dydaktycznych 🙂

„Marzenia się spełniają…”  – warsztaty integracyjne

19 czerwca, w poniedziałek po południu odbyły się warsztaty dla rodziców i dzieci, przygotowane przez zespół pedagogów specjalnych. Miło nam było wspólnie bawić się i tworzyć z rodzicami i dziećmi z klas 1d, 2c, 3c i 4c. Warsztaty zostały podzielone na dwie części, pierwszą poprowadziła Pani Karolina Puk, przeczytała napisany przez siebie wiersz „O wężu, który pragnął mieć nogi”. Potem wszyscy mieli okazję podzielić się swoimi marzeniami, pogimnastykować się razem wężem z wiersza i na koniec zobrazować swoje pragnienia, dzięki czemu powstał niesamowity marzycielski wąż. Zajęcia zakończyły się wykonaniem wężyków z kolorowego filcu. Tę część poprowadziła z kolei Pani Kasia Moździerz. Dzieci i ich rodzice intensywnie pracowali przez kilkadziesiąt minut, ale nikt nie narzekał, wszyscy świetnie się bawili, a efekty pracy okazały się wspaniałe.

—-

Zajęcia pokazowe z Dogoterapii

Zajęcia z zakresu Animal Assisted Education to zorganizowane oddziaływanie o ustalonym celu, w trakcie którego świadomie włącza się zwierzęta do działań edukacyjnych.

Dogoterapia nastawiona na edukację jest jedną z form tego typu zajęć.  Prowadzona przez wykwalifikowanych terapeutów i z udziałem specjalnie dobranych i przeszkolonych psów w oparciu o podstawy programowe wspomaga edukację. Pies stanowi w nich motywację do pracy.  Jest słuchaczem i obserwatorem, a jednocześnie  redukuje napięcie. Nie ocenia.

W piątek 9 czerwca odbyły się pokazowe zajęcia edukacyjne z udziałem psa nastawione na usprawnianie w obszarze poznawczym. Poprowadziła je Pani Karolina Puk, towarzyszyła jej wspaniała suczka Zira, która świetnie się spisała, chętnie współpracowała i dzielnie znosiła wszelkie psoty i pieszczoty ucznia klasy 1c  – Patryka i wszystkich mających okazję obserwować te interesujące zajęcia.

—-

Filcowanie na Dzień Mamy

W czwartek 25 maja w ramach zajęć z rewalidacji, uczniowie mieli możliwość zetknięcia się bezpośrednio z jednym z wielu rodzajów rękodzieła – filcowaniem. Do wytworzenia pięknych, różnokolorowych i jedynych w swoim rodzaju kwiatów, uczniowie wykorzystali wełnę czesankową i technikę filcowania na mokro.

 Wszystkim uczestnikom gratulujemy cierpliwości i wytrwałości w doprowadzaniu prac do końca.

—-

„Jacy jesteśmy” – przedstawienie teatru cieni

W czwartek 18 maja w ramach Dni Integracji odbyło się przedstawienie teatru cieni pt „Jacy jesteśmy”. W przedstawieniu, które przygotowała Pani Katarzyna Moździeż, brali udział uczniowie klas II – Lena Puk, Tomasz Galiński, Mateusz Starczynowski; kl IV – Adam Jurko; kl V – Anna Jaszczuk, Zofia Tarłowska, Marta Rusiecka, Wiktoria Gontarczyk, Dominika Paterak, Karol Kowalski oraz Kacper Cybul

Młodzi artyści zaprezentowali wiersze, m.in. J. Brzechwy, J. Tuwima, M. Terlikowskiej, dzięki którym odbiorcy mogli umocnić się w przekonaniu, że „nikt nie jest doskonały, każdy swoje wady ma, a ten jest lepszy kto je zna”.