Co u nas ciekawego?


                                                                                              Pozytywny wizerunek siebie

Co to znaczy mieć adekwatną samoocenę? Jak myśleć o sobie pozytywnie? Tym razem uczniowie klas 4-8 zmierzyli się z odpowiedzią na te pytania. Wykonywali prace na temat pozytywnego wizerunku własnej osoby. Za pomocą technik plastycznych przedstawiali swoje mocne strony, zainteresowania oraz sposób patrzenia na świat. Podobnie jak w przypadku każdego naszego ucznia, efekty są różnorodne. Możemy je podziwiać na gazetce szkolnej.

Relaksacja, muzyka i ruch w naszej szkole!

Yoga – dla wszystkich ‘’, „Przerwy taneczne” – w trosce o zdrowie psychiczne naszych uczniów, szkoła aktywnie przystępuje do wielu projektów i inicjatyw m.in. wzięliśmy udział w projekcie „Szkoła z pomysłem” te działania pozwalają nam na wsparcie rozwoju emocjonalnego oraz uczą radzenia sobie ze stresem. Naszym wspólnym celem jest stworzenie przyjaznej przestrzeni, w której uczeń czuje się bezpiecznie i może swobodnie rozwijać swoje umiejętności społeczne i emocjonalne.

W ramach działań prozdrowotnych, realizujemy:

– „Yoga dla wszystkich”,

– „Przerwy taneczne”.

My jako pedagodzy specjalni promujemy holistyczne podejście do edukacji, kładziemy szczególny nacisk na dobrostan psychiczny naszych uczennic i uczniów. W bieżącej pracy przywracamy dzieciom poczucie równowagi i spokoju. Wykorzystując sztukę- ruch, muzykę i taniec. W czasie przerwy tanecznej czy zajęć z jogą dzieci w sposób naturalny zaspokajają wiele potrzeb psychicznych.

Taniec wzmacnia i pozwala na przeżycie przyjemności i radości ze wspólnego spotkania. Ruch – rozładowuje obawy, wycisza napiętą atmosferę, integruje, pozwala pokonać zmęczenie.

Na podstawie:

M. Kurcewicz: Wychowanie na co dzień nr. 6 ( 2002 )

 

ODKRYJMY SUPERFOODS !

Czym jest super żywność?

Dlaczego ważna jest dla naszego MÓZGU,ODPORNOŚCI I ZDROWEGO SERCA?

Jak spożywać i cieszyć się smakiem: jarmużu, siemienia lnianego, czarnuszki, miechunki, oliwek, owocami jeżyn, jagodami goji, nasionami chia, orzechami włoskimi, pestkami dyni, owocem avocado.

Odpowiedzi na te i inne pytania poznaliśmy podczas lekcji poprowadzonej przez panią Renatę Zadrąg. Podczas zajęć degustowaliśmy pastę oliwkową na chlebku z siemienia lnianego. Próbowaliśmy nasion chia namoczonych w napoju kokosowym w połączeniu z jeżynami i borówkami. Eksperymentowaliśmy  z liśćmi jarmużu w formie chipsów lub owocowego smoothie z owocem avocado i komosą ryżową.

Każdy znalazł coś zdrowego i smacznego!

Profilaktyka zdrowia psychicznego

    W roku szkolnym 2024/2025 zespół pedagogów specjalnych przystępuje do programu „Szkoła z pomysłem na wspieranie zdrowia psychicznego”. W związku z aktualną sytuacją wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych chcemy propagować pozytywne nawyki i wzorce zachowań, które przyczyniają się do poprawy tak ważnego aspektu naszego życia.

    Jednak aby od teorii przejść do praktyki, ważne jest pamiętanie o podstawowych zasadach, bez których nie uda się wprowadzać sensownej profilaktyki. Zasady te dotyczą naszych codziennych wyborów i świadomości ich wpływu na jakość życia. Dotyczą one kolejno następujących obszarów:

– zdrowe odżywianie (w tym unikanie używek)

– aktywność fizyczna

– odpowiednia ilość snu

– życie towarzyskie

– pomoc innym, życzliwość

– zarządzanie stresem

– proszenie o pomoc

    Niemożliwe staje się propagowanie zdrowia psychicznego bez przypomnienia o podstawach. Zdrowa dieta, czyli taka która zawiera pełnowartościowe składniki odżywcze przyczynia się do poprawy nastroju. Na talerzu powinno znaleźć się jak najwięcej warzyw, w dalszej kolejności owoców. Na uwagę zasługuje dieta śródziemnomorska, która jest bogata w: zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek, orzechy i nasiona, produkty z błonnikiem i kwasami omega 3. Jej różnorodność sprzyja zapobieganiu depresji!

    Aktywność fizyczna, obok diety jest kolejnym ważnym elementem działań profilaktycznych. Anders Hansen, znany szwedzki psychiatra w swojej książce „W zdrowym ciele, zdrowy mózg” pokazuje, w jaki sposób wysiłek fizyczny może przyczynić się nie tylko do zapobiegania, ale również leczenia depresji i stanów lękowych. Ważne jest, aby ruch był stałym elementem naszego życia. Tylko poprzez systematyczność można osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty.

    Odpoczynek (w tym tak istotny dla naszego organizmu – sen) odgrywa ogromną rolę. „Dobry sen w nocy zapewnia lepsze funkcjonowanie w dzień. Sprawia, że jesteśmy lepiej dostrojeni do naszego rytmu okołodobowego poprzez regenerację mózgu oraz całego organizmu. Zwiększa poranny poziom kortyzolu, by wspomóc czujność oraz reguluje ilość wydzielanych hormonów głodu i sytości, aby metabolizm był silny i wydajny. Dobrej jakości sen synchronizuje wszystkie wewnętrzne zegary”. W przypadku trudności z zasypianiem należy wprowadzić pewne techniki, które mogą nam pomóc. Higiena snu zakłada ograniczenie patrzenia na telefon czy inne urządzenia, co najmniej na godzinę przed pójściem do łóżka. Techniki oddechowe, relaksacyjne, picie wody oraz wspomniana wcześniej zdrowa dieta również wspomagają zasypianie. Warto wprowadzić harmonogram wstawania i kładzenia się do łóżka o tych samych porach. Po przebudzeniu dostęp do jasnego światła oraz aktywność fizyczna na świeżym powietrzu pozytywnie zaprogramują nas na nadchodzący dzień. Zatem spacer do szkoły będzie idealny!

    Dobre relacje społeczne – zarówno te rodzinne jak i szkolne niezwykle pozytywnie oddziałują na nasz dobrostan. Dzieje się tak, gdyż chronią nas przed samotnością (jednym z czynników wystąpienia depresji) oraz stresem. Dają poczucie przynależności do grupy, wsparcia, radości i kompetencji. Zatem warto je rozwijać, zwracając uwagę na zaspokojenie swoich potrzeb, ale również drugiego człowieka. Wolontariat, pomoc i życzliwość wobec innych działają prewencyjnie. Poprawiają nasze samopoczucie emocjonalne oraz ogólny nastrój.

    Zlikwidowanie stresu z naszego życia jest niemożliwe i nieadaptacyjne. Natomiast możemy mądrze nim zarządzać, w celu zminimalizowania negatywnych konsekwencji na nasz organizm. Trzeba znaleźć przyczyny stresu i nimi najpierw się zająć. Pomocne mogą okazać się techniki antystresowe, takie jak: relaksacja, mindfulness, muzykoterapia, świadome oddychanie, ćwiczenia fizyczne, spacery, masaże. Oprócz tego niebagatelne znaczenie mają: rozmowy z bliskimi, zamiana negatywnych myśli (inna perspektywa spojrzenia na problem), rozwijanie zainteresowań, ograniczenie przeglądania social mediów, unikanie używek.

    Stosowanie opisanych nawyków sprzyja profilaktyce zdrowia psychicznego. Jednak czasami zdarza się, że problemy dnia codziennego są zbyt przytłaczające. Zachęcam wówczas, aby nie wstydzić się prosić o pomoc! Wizyta u specjalisty (psychologa, psychiatry, pedagoga, psychoterapeuty) może naprawdę pomóc. Pamiętajmy, że proszenie o pomoc nie jest oznaką słabości, a wręcz odwrotnie – aktem odwagi! Kryje się w niej wielka mądrość i działanie na przekór utartym stereotypom. Zatem odważcie się zadbać o zdrowie psychiczne!

Opracowała:

Sylwia Reszka

pedagog specjalny

Na podstawie:

1. Śpij, jedz i ruszaj się zgodnie ze swoim rytmem okołodobowym, Satchin Panda

2. W zdrowym ciele zdrowy mózg, Anders Hansen

 

Warsztaty kulinarne w 2c

W dniach 17-18.06.2024r. odbyły się warsztaty kulinarne dla uczniów klasy 2c na ostatnich zajęciach rewalidacyjnych w tym roku szkolnym. Prowadziła je pani Angelina Krzemińska.
Uczniowie mieli możliwość przygotowania swojej ulubionej pizzy, a finałem warsztatów była wspólna degustacja.

 

Dni Integracji 2024

W dniach 22-24 kwietnia 2024 roku odbyły się Dni Integracji. Hasło było wyjątkowe i niezwykle aktualne…. „Dbajmy o swoje zdrowie psychiczne”. Plan tych niepowtarzalnych dni przedstawiał się następująco:

1) 22 kwietnia – warsztaty origami dla klas 1-3. Panie Aleksandra Zięba i Angelina Krzemińska wchodziły do klas młodszych i uczyły prostych technik origami pozwalających zredukować zbędny stres i napięcie.

2) 23 kwietnia – na hali sportowej szaleliśmy do muzyki tańców integracyjnych prowadzonych przez panią Natalię Sydorchuk. Następnie uczniowie z klas integracyjnych 4-8 poszli na relaksację do sali SI, gdzie odbył się Trening Autogenny Schultza.

3) Warsztaty hipoterapeutyczne poprowadzone przez instruktorów ze stajni „Patataj” pokazały, w jaki sposób zwierzęta wpływają na nasz dobrostan.

Dodatkowo uczniowie klas 6-8 wykonali plakaty edukacyjne „Nasze sposoby dbania o dobrostan psychiczny”. Efekty były widoczne na korytarzu szkolnym. Na gazetce psychoedukacyjnej zamieściliśmy teoretyczne informacje na temat zdrowia psychicznego. Z pewnością nasze działania będą kontynuowane w przyszłym roku szkolnym!

 

Dni Integracji 2024

Realizując DNI INTEGRACJI w SP 280 wzięliśmy udział w Projekcie Edukacji Włączającej. Zorganizowaliśmy warsztaty edukacyjne dla uczniów z szesnastu klas naszej szkoły. Podczas spotkań z prezesem Towarzystwa Przyjaciół Szalonego Wózkowicza uczniowie mieli okazję ćwiczyć, jak  pomagać osobom z niepełnosprawnościami. Zapoznali się ze sposobami porozumiewania się z osobą niewidomą, z niedosłuchem i na wózku. Wszyscy uczestnicy warsztatów wcześniej obejrzeli film edukacyjny przedstawiający jak niwelować bariery mentalne między dziećmi a osobami z niepełnosprawnościami.

 

Szkolimy się!

Dbanie o dobrostan psychiczny pedagogów specjalnych jest niezwykle istotne. Praca z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga zwracania uwagi na własną kondycję emocjonalną. Tylko w ten sposób można oferować efektywną pomoc psychologiczno- pedagogiczną. W związku z tym dnia 5 lutego 2024 roku, nasza szkolna muzykoterapeutka (pani Natalia Sydorchuk) poprowadziła dla nas szkolenie „Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem”. Pani Natalia zaprezentowała praktyczne wskazówki, jak można dbać o swój dobrostan i na co zwrócić szczególną uwagę. Z pewnością poznane metody przydadzą się w codziennej pracy.

Ozdabianie pierniczków

Uczniowie klas młodszych wraz z pedagogami specjalnymi spotkali się na corocznym dekorowaniu pierników.

Dzięki tej akcji nawiązywali znajomości z uczniami z innych klas, ale przede wszystkim miło spędzili przedświąteczny czas.

 

Międzynarodowy Dzień osób z Niepełnosprawnością

Klasy starsze bardzo zaangażowały się w obchody Dnia Osób z niepełnosprawnością. Pod opieką swoich wychowawców, uczniowie wykonywali plakaty edukacyjne. Każda klasa była odpowiedzialna za jeden, konkretny rodzaj niepełnosprawności. Uczniowie przy pomocy różnych źródeł oraz technik plastycznych zapisywali informacje mające na celu propagowanie wiedzy, a także form wsparcia i pomocy. Dodatkowo przedstawiciele klasy 6b czytali pierwszakom bajki terapeutyczne na temat omawianego zagadnienia. Bardzo dziękujemy za pomoc i zaangażowanie!

 

 

Warsztaty sushi

19 października uczniowie klasy integracyjnej wzięli udział w warsztatach sushi. Pod okiem nauczycieli wspólnie odkrywali tajniki  kuchni japońskiej, tworząc nie tylko smaczne danie, ale też poznając ciekawe produkty . To  wydarzenie rozwinęło różne umiejętności i dowiodło, że wspólne przygotowywanie potraw to doskonała okazja do integracji oraz wzajemnego wsparcia.

 

Warsztaty origami w 1c

W dniu 13 czerwca 2023r. dla uczniów klasy 1 c odbyły się w naszej szkole warsztaty origami. Inicjatorem wydarzenia była Pani Angelina Krzemińska.

Origami jest to sztuka składania papieru, która narodziła się w Chinach, aby w późniejszym czasie rozwinąć się w Japonii. W tej chwili jest już znana na całym świecie. Pobudza wyobraźnię i pozwala odkryć świat matematyki w zupełnie innym wymiarze.

Podczas wykonywania figurek origami konieczna jest precyzja i cierpliwość. Każdy krok musi być wykonany dokładnie.  W origami nie ma drogi na skróty, a pośpiech nie popłaca. Dzięki temu każdy, kto uczy się składać  figurki z papieru, uczy się także cierpliwości, konsekwencji i dokładności.

W czasie warsztatów w naszej szkole uczniowie mogli nauczyć się niezwykle interesującej sztuki składania papieru. Atmosfera na zajęciach była bardzo twórcza.

Warsztaty kulinarne

Warsztaty kulinarne „Kiszonki w kuchni – zdrowe i naturalne” to okazja do nabywania praktycznych umiejętności przygotowywania kiszonych warzyw.
Uczestnicy próbowali zakwasu z buraków, kiszonych ogórków, czosnku i rzodkiewek. Zawarte w kiszonkach bakterie mają działania prozdrowotne. Wpływają na naszą odporność, jakość snu i samopoczucie.
Warto było spróbować.  🙂

Nie samą szkołą człowiek żyje, czyli Dni Integracji 2023.

Zwierzęta to nasi ulubieńcy, a także nieocenieni pomocnicy w terapii i dochodzeniu do zdrowia.

W czasie tegorocznych Dni Integracji wzięliśmy udział w szeregu aktywności związanych właśnie ze zwierzętami. Najmłodsi uczniowie lepili zwierzątka z plasteliny. Prezentowaliśmy elementy stroju i przebrania za zwierzątka. Na warsztatach z psem przewodnikiem i osobą niewidomą, dowiedzieliśmy się, jak pracuje pies przewodnik.

Podziwialiśmy wystawę zdjęć naszych ulubieńców.

Na boisku pod kierunkiem pani Natalii wspólnie tańczyliśmy taniec belgijkę.

Wszyscy pokazaliśmy, że nie samą szkołą uczeń żyje!

WIELKANOCNE WARSZTATY Z RODZICAMI

4 kwietnia 2023 r. odbyły się w naszej szkole wielkanocne warsztaty sznurkowe.

Uczniowie klasy integracyjnej 5c i ich rodzice pod okiem pani Renaty Zadrąg tworzyli oryginalne dekoracje wielkanocne.

Z kolorowych, bawełnianych sznurków powstały wiszące jajka i ozdobne makramowe liście. W miłym gronie, świątecznej atmosferze, wśród utalentowanych mam, zapału było bardzo wiele. Liście z makramy, makramowe piórka mają swój niepowtarzalny urok i jak się okazało w trakcie warsztatów nie są trudne do wykonania.  Wszyscy pracowali z ogromnym zaangażowaniem, był też czas na miłą pogawędkę przy serniku i herbacie 🙂

Dziękujemy wszystkim obecnym na warsztatach.

Dzień Osób z Niepełnosprawnością 2022

Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnością zespół pedagogów specjalnych przeprowadził warsztaty dla uczniów klas młodszych. Na korytarzu zostały rozstawione stacje z zadaniami. Każda stacja odpowiadała danemu rodzajowi niepełnosprawności. Dzieci brały udział w następujących aktywnościach: chodzenie po ścieżce sensorycznej, rysowanie z zasłoniętymi oczami, chodzenie z białą laską, rozmowy ze słuchawkami na uszach, zabawa „nadawca-odbiorca-zagłuszacz”, chodzenie o kulach, przejście po wyznaczonej trasie inaczej niż na nogach.

Zależało nam, aby uczniowie mieli możliwość wczucia się w sytuację osób z niepełnosprawnościami. Na koniec odpowiadali na pytania: jak to jest być osobą z niepełnosprawnością, jakie problemy może spotykać taka osoba w codziennym życiu, jak można pomóc?

Natomiast do uczniów klas pierwszych przyszli koledzy z klasy 7c. Czytali bajki terapeutyczne na temat niepełnosprawności.

Tego typu działania uwrażliwiają na dobro i potrzeby drugiego człowieka.

Szkolimy się!

W dniach 24-27 listopada 2022 r. panie: Edyta Kucharska, Natalia Sydorczuk, Sylwia Reszka brały udział w projekcie „TERPSYCHORA 2022 – adaptacyjne warsztaty taneczno-choreograficzne.” Projekt był dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i ARTBALE. Na szkoleniu doskonalono: improwizacje taneczne, tańce w kręgu oraz tańce ludowe. Zdobyte umiejętności zostaną wykorzystane do wsparcia terapeutycznego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z naszej szkoły.

DNI INTEGRACJI 2022  – Terapeutyczna rola zwierząt”

TERAPIE PRZY WSPARCIU ZWIERZĄT – prezentacja

Wystawa małych zwierzątek

Tegoroczne Dni Integracji obfitowały w wiele atrakcji. Jedną z nich była wystawa małych zwierzątek zorganizowana z udziałem uczniów naszej szkoły. Wielu z nich zaprezentowało w tym dniu swoje ukochane zwierzątka. Chętnie opowiadali o ich zwyczajach, upodobaniach i opieką nad nimi. Można było zauważyć ogromną więź ze swoimi podopiecznymi. Wrażenia były niezapomniane.

Warsztaty kulinarne

12 kwietnia uczniowie klas integracyjnych brali udział w przedświątecznych warsztatach kulinarnych.

Wspólnie faszerowali jajka: pieczarkami, szynką, szczypiorkiem i natką pietruszki. Z zaciekawieniem odkrywali mieszankę przypraw curry, nadającą orientalny smak potrawom.

Bezkonkurencyjne było przygotowywanie pysznych owocowych soków i warzywnych musów. Samodzielne obieranie produktów i komponowanie smaków sprawiło wszystkim uczestnikom mnóstwo radości, a wypite soki dostarczyły uczestnikom wielu witamin.

Dnia 19 stycznia 2022 r. w zespole pedagogów specjalnych odbyła się lekcja otwarta, poprowadzona przez panią Sylwię Reszkę. W trakcie zajęć rewalidacyjnych uczniowie usprawniali percepcję wzrokową na materiale ortograficznym. Przypominali sobie zasady ortograficzne – pisownię wyrazów z rz i ż. Przy zastosowaniu metod aktywizujących, wydłużali czas koncentracji uwagi. Oglądali filmik edukacyjny. Następnie na tej podstawie wykonywali kolejne zadania. Brali udział w grze planszowej, tworzyli plakat ortograficzny, grali w „Kaboom”. Na koniec napisali dyktando, które samodzielnie musieli sprawdzić. Chłopcy ćwiczyli reguły pisowni aktywnie i wielozmysłowo.

Przed przerwą świąteczną, zastanawialiśmy się co możemy stworzyć z rolek po papierze toaletowym. W myśl zasady „Nie wyrzucaj, wykorzystaj”

Przed przerwą świąteczną, zastanawialiśmy się co możemy stworzyć z rolek po papierze toaletowym. W myśl zasady „Nie wyrzucaj, wykorzystaj” postanowiliśmy wykonać kreatywne prace świąteczne. Powstały bałwanki, renifery, choinki…. Dzieci fantastycznie się bawiły, a przy okazji ćwiczyły motorykę małą.

Dzień Osób z Niepełnosprawnością 2021

W klasach integracyjnych odbyły się lekcje na temat osób z niepełnosprawnością. Uczniowie obejrzeli filmiki i prezentacje multimedialne, poszerzające wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania, problemów i potrzeb ON. Celem takich działań jest uwrażliwienie uczniów na drugiego człowieka. Warsztaty były prowadzone przez pedagogów specjalnych – stacjonarnie oraz online.

W roku szkolnym 2021/ 2022 w naszym zespole realizujemy projekt pt. „Nie wyrzucaj, wykorzystaj!”. Celem projektu jest rozbudzenie wśród uczniów świadomości ekologicznej. Na zajęciach specjalistycznych (tj. rewalidacja, terapia ręki) dzieci wykonują prace plastyczno-techniczne, z wykorzystaniem materiałów recyklingowych. W ten sposób doskonalimy sprawność manualną, rozwijamy wyobraźnię i kreatywność. Ostatnio wykonywaliśmy prace z nakrętek po butelkach. Uczniowie układali kompozycje według własnego pomysłu. Efekty pracy zamieszczamy poniżej.

Tym razem w ramach realizowania projektu „Nie wyrzucaj, wykorzystaj!” zastanawialiśmy się, co możemy zrobić ze zbędnymi słoikami. Wspólnie wymyśliliśmy, że wykonamy lampiony. Uczniowie malowali słoiki specjalnymi farbami do szkła.  Ozdabiali je według własnego uznania. Na koniec umieścili w nich świeczki i zabrali do domu.

Dni Integracji w roku szkolnym 2020/ 2021 były inne niż zazwyczaj, gdyż realizowane w formie zarówno stacjonarnej, jak i online. Pomimo specyficznych warunków, poradziliśmy sobie z niełatwym zadaniem. Motywem przewodnim było hasło „Jesteśmy piękni w swojej różnorodności”. Zaś celem – pokazanie niepowtarzalności każdego z nas. Dzieci z klas młodszych na zajęciach w szkole wykonywały rysunki przedstawiające ich zainteresowania. Natomiast uczniowie klas starszych przygotowali prezentacje multimedialne na temat własnych pasji. Następnie prezentowali swoje prace na godzinie wychowawczej. Do akcji włączyli się również nauczyciele, którzy także opowiedzieli o swoich zainteresowaniach. Prezentacje zostały zamieszczone w folderach klasowych. W trakcie tegorocznych Dni Integracji zależało nam na zaakcentowaniu indywidualności  każdego człowieka. Chcieliśmy tym samym pokazać, że każdy z nas jest jedyny, niepowtarzalny i wyjątkowy.

Tuż przed przerwą wielkanocną, uczniowie z klas integracyjnych wykonywali na rewalidacji (stacjonarnej oraz online) świąteczne prace plastyczne. Dzieci z klas młodszych: wycinały, rysowały, kolorowały, wyklejały, bawiły się masą solną. Dzięki temu powstały przepiękne prace wielkanocne. Natomiast uczniowie z klas starszych projektowali kartki świąteczne według własnego pomysłu. Tego typu działania sprzyjają rozwijaniu kreatywności, wyobraźni oraz motoryki małej.

3 grudniaMiędzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami to ważna  data. W tym roku obchodziliśmy to święto w sposób wyjątkowy, inny niż do tej pory, bo w formie zdalnej. Klasy młodsze uczestniczyły w przerwie sensoryczno-muzycznej organizowanej przez panią Natalię Sydorchuk. W trakcie przerwy, za pomocą specjalnych ćwiczeń i przy muzyce poważnej dzieci rozwijały: koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację uwagi, orientację przestrzenną, stymulację dotykowo – proprioceptywną.  Wzmacniały sprawność obręczy barkowej, ale przede wszystkim fantastycznie się bawiły 🙂

Natomiast w klasach 4-8 podczas godziny wychowawczej, uczniowie mieli okazję obejrzeć filmiki na temat niepełnosprawności. Projekcja filmów przyczyniła się do refleksji oraz odpowiedzi na ważne pytania: Czy uważacie, że warto rozmawiać o trudnościach, które spotykają na co dzień osoby z niepełnosprawnościami? Dlaczego? Czy znacie osoby publiczne, które spełniają swoje marzenia mimo niepełnosprawności? Z jakimi barierami na co dzień zmagają się osoby z niepełnosprawnościami? Jak możemy im pomóc? Wypowiedzi uczniów były mądre i przemyślane.

Tradycją zespołu pedagogów specjalnych jest coroczne ozdabianie pierników. W tym roku niektóre dzieci z klas integracyjnych spotkały się  w szkole aby pięknie ozdobić pierniczki. Podczas dekorowania ciasteczek panowała świąteczna atmosfera.

Natomiast pozostałe dzieci miały za zadanie wykonać pracę pt. „Zdalny piernik”. W trakcie rewalidacji online tworzyły pierniki dowolną techniką plastyczną. Doskonaliły umiejętności z zakresu motoryki małej oraz rozwijały wyobraźnię i kreatywność. Pomimo specyficznych warunków udało nam się stworzyć świąteczny klimat. Prace dzieci okazały się niezwykle pomysłowe!

Mutyzm wybiórczy – co to takiego?

Mutyzm wybiórczy, zwany także selektywnym, jest to zaburzenie o podłożu lękowym. Jego
specyfika polega na niemożliwości mówienia w niektórych sytuacjach społecznych, pomimo tego, że
w innych sytuacjach dziecko jest w stanie rozmawiać i mówić adekwatnie do swojego wieku.
Występowanie mutyzmu wybiórczego najczęściej rodzice zauważają u dziecka kilkuletniego. Jest to
spowodowane pojawiania się sytuacji takich, jak np. pójście do przedszkola.
Ważną cechą dziecka z mutyzmem wybiórczym jest mówienie tylko w niektórych sytuacjach.
Wybiórczość polega na mówieniu swobodnym w bezpiecznych sytuacjach takich jak np. przebywanie
w rodzinie i wśród przyjaciół. Jeżeli chodzi o sytuacje, kiedy dzieci milczą, mogą do nich należeć:
rozmowa z rówieśnikami, nauczycielami czy obsługą w sklepie. Są to sytuacje, które są nowe i
nieznane, a nie niebezpieczne dla człowieka. Przyczyną tego typu zachowań lękowych mogą być
różne momenty, które dziecko w życiu przeżyło. Sytuacje, które budzą zachowania lękowe są
związane z osobami nieznanymi dziecku i wydarzyły się poza osobami zaufanymi.
U dziecka z mutyzmem wybiórczym milczenie wiąże się z uczuciem wstydu i lęku. Przez
takie uczucia negatywne dziecko jest w stanie całkowicie zablokować możliwość mówienia. Uczucia
te są najczęściej przez dzieci opisywanie jak zatykanie czy blokowanie słowa w gardle. Pomimo
opisu, który wskazuje na nieprawidłową budowę narządów mowy, jest to jedynie trudność natury
psychicznej. Często blokada u dzieci jest na tyle silna, że dzieci nie są w stanie zakomunikować o
podstawowych potrzebach, takich jak potrzeba skorzystania z toalety albo napicia czy zjedzenia
czegoś. Przez to często u dzieci występuje odwodnienie lub problemy z nerkami.
Pomimo ogromnego lęku przed mówieniem, często dzieci te lubią kontakty z innymi. Chętnie
chodzą do przedszkola i szkoły, gdzie dążą do interakcji z grupą. Dodatkowo wykonują polecenia,
często sprawiają wrażenie niewidzialnych. Pomimo braku kontaktu werbalnego, potrafią nawiązać
kontakt poprzez kiwanie głową, pisanie karteczek lub mówieniem rówieśnika w ich imieniu do osób
dorosłych. Co więcej, chętnie wykazują inicjatywę w zabawach, są bardzo kreatywne, pomysłowe
i inteligentne.
Dzieci z mutyzmem wybiórczym można wspierać w pokonywaniu trudności wynikających
z tego zaburzenia. Nie ma idealnej metody, która pomoże każdemu dziecku w ten sam sposób. Jedną
z najbardziej znanych i pomocnych metod jest metoda małych kroków (sliding in). Jest to metoda
bardzo prosta, która wymaga niewielkiej ilości czasu na zdobywanie wiedzy oraz codzienną pracę.
W metodzie sliding in najważniejsze są 3 elementy: sliding in zaczyna się od obecności rodzica na
zajęciach, spotkania sliding in trwają ok. 15 minut i zmieniamy tylko jeden czynnik na raz, zwłaszcza
na początku terapii. Dzięki zastosowaniu różnych metod wsparcia i poświęceniu czasu dziecku można
osiągnąć zamierzone efekty i pomóc zmniejszyć uczucie lęku i wstydu.

Klementyna Komar
Pedagog Specjalny

Bibliografia:
B. Ołdakowska – Żyłka, K. Grąbczewska – Różycka, Mutyzm wybiórczy – dzieci uwięzione w
ciszy, Poznań 2016, Wydawnictwo Prawniczne Oficyna MM
Redakcja naukowa: E. Bystrzanowska, M. Bystrzanowska, Mutyzm wybiórczy. Skuteczne
metody terapii, 2019, Wydawnictwo Impuls

Świąteczna atmosfera udzieliła się również zespołowi do spraw integracji. 9 grudnia 2019 roku dzieci z klas integracyjnych spotkały się w jednej sali w celu ozdabiania świątecznych pierniczków. Była to fantastyczna okazja do treningu umiejętności społecznych. Uczniowie wkładali mnóstwo wysiłku i serca w staranne dekorowanie ciasteczek. Na warsztatach panowała rodzinna atmosfera. Dzieciom uśmiechy nie schodziły z twarzy. Pierniczki były pyszne, co potwierdziły nie tylko dzieci, ale i obdarowane osoby.

PODZIĘKOWANIA

        Społeczność Szkoły Podstawowej nr 280 w Warszawie pragnie serdecznie podziękować panu Stanisławowi Kmiecikowi oraz pani Monice Woszczyńskiej-Kmiecik za przeprowadzenie warsztatów artystycznych z uczniami. Wyrażamy ogromną wdzięczność za podzielenie się swoją historią oraz pasją.

Państwo Kmiecik odwiedzili naszą szkołę z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Na spotkaniu uczniowie mieli możliwość zobaczenia w jaki sposób można malować inaczej niż za pomocą rąk. Byliśmy pełni podziwu obserwując szybkość oraz precyzję stawianych kresek. W tym samym czasie artysta prowadził dialog ze swoją żoną obfitujący w zabawne historie i ciekawe spostrzeżenia. Dzięki temu dowiedzieliśmy się nie tylko o samej pracy malarza, ale również o jego innych zainteresowaniach, których jest mnóstwo. Dyskusja w przyjaznej i sympatycznej atmosferze umożliwiła dzieciom zadawanie pytań. Na koniec uczniowie, nauczyciele oraz nasi wspaniali goście wspólnie pozowali do zdjęć. Sam artysta chętnie rozdawał autografy oraz przekazał pani dyrektor namalowaną pracę.

Przedstawienie kukiełkowe „Słoń Bombik” przygotowane przez uczniów klasy 3c

Wspólne zajęcia pokazowe przygotowane dla Zespołu pedagogów specjalnych

Dnia 15 maja Panie Marzena Płaza i Ewa Józefowicz poprowadziły zajęcia pokazowe, w których wzięli udział uczniowie: Piotr z klasy 4c i Mateusz z klasy 3c. Chłopcy podczas zajęć wspaniale współpracowali, byli bardzo zaangażowani i skoncentrowani na wykonywanych zadaniach. A zadań mieli wiele, każde zachęcało do uruchomienia potrzebnego w danej chwili zmysłu: oczu, uszu, dotyku, smaku, węchu. Dzięki świadomemu wykorzystaniu zmysłów chłopcy pokonywali kolejne etapy – zadania i zdobywali upragnione nagrody J . Każdemu zadaniu towarzyszyła bajkowa kraina, którą chłopcy musieli najpierw rozpoznać – dlatego uważnie słuchali czytanych fragmentów baśni, a także rozpoznawali wybrane baśnie na kolorowych ilustracjach. Do każdej z krain prowadziła droga pełna przeszkód: kolców, wybojów, nierówności, ale i z tym chłopcy poradzili sobie doskonale J

Teatr 21. przyjechał do nas z rewizytą. 22 marca wspólnie uczestniczyliśmy w warsztatach teatralnych prowadzonych przez duet – scenarzystkę i aktorkę teatru. Dowiedzieliśmy się skąd wzięła się nazwa teatru, jaka jest jego historia oraz jakie przedstawienia są aktualnie wystawiane. Wspólnie wykonaliśmy rozgrzewkę, jaką wykonują aktorzy w teatrze, a następnie stworzyliśmy mapę przedstawienia. Jednak najważniejszym elementem warsztatów okazała się dyskusja  na temat różnorodności, naszych pasji zainteresowań, a przede wszystkim naszej indywidualności. Odwołując się do spektaklu „ja jestem ja” uświadomiliśmy sobie jak ważne i cenne jest bycie sobą.

1 marca 2018 roku wyszliśmy z dziećmi z klas integracyjnych do Teatru Studio na spektakl „ja jestem ja”. Bohaterem przedstawienia był zwierzak, poszukujący odpowiedzi na pytanie, „kim jestem?”. Aby uzyskać odpowiedź bohater wędruje, rozmawia i porównuje się do innych. W końcu stwierdza, że jest sobą, co okazuje się najpiękniejszą rzeczą, jaka mogła go spotkać. Mądry i pouczający spektakl sprawił, że uczniowie długo dyskutowali ze sobą i dzielili się swoimi wrażeniami.

thumbnail of Prezentacja – terapia ręki-wersja skrócona                Terapia – prezentacja                            

Zajęcia pokazowe z Terapii ręki

Terapia ręki obejmuje ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Służy doskonaleniu precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Ważnym elementem tej terapii jest również stymulacja dotykowa pozwalająca na poznawanie różnorodnych faktur. Terapia ręki ma na celu nie tylko rozwijanie zdolności pisania, ale przede wszystkim usprawnianie w obrębie samoobsługi. Na tego typu zajęciach ćwiczymy zarówno ręce, jak i ogólną sprawność ruchową (motorykę dużą). Dlatego też w piątek 9 lutego 2018 roku odbyły się pokazowe zajęcia z terapii ręki poprowadzone przez panią Sylwię Reszkę. Dzieci miały okazję poznać mieszkańców lasu, a przy okazji ćwiczyły pracę rąk. Uczniowie szukali pudełek w misce z grochem, lepili jeża z masy solnej, tworzyli szablon zająca otaczając go szpilkami, ale przede wszystkim dobrze się bawili. Chłopcy z zaangażowaniem wykonywali wszystkie zaproponowane ćwiczenia. Trudno było im się powstrzymać od dotykania i oglądania zgromadzonych środków dydaktycznych 🙂

„Marzenia się spełniają…”  – warsztaty integracyjne

19 czerwca, w poniedziałek po południu odbyły się warsztaty dla rodziców i dzieci, przygotowane przez zespół pedagogów specjalnych. Miło nam było wspólnie bawić się i tworzyć z rodzicami i dziećmi z klas 1d, 2c, 3c i 4c. Warsztaty zostały podzielone na dwie części, pierwszą poprowadziła Pani Karolina Puk, przeczytała napisany przez siebie wiersz „O wężu, który pragnął mieć nogi”. Potem wszyscy mieli okazję podzielić się swoimi marzeniami, pogimnastykować się razem wężem z wiersza i na koniec zobrazować swoje pragnienia, dzięki czemu powstał niesamowity marzycielski wąż. Zajęcia zakończyły się wykonaniem wężyków z kolorowego filcu. Tę część poprowadziła z kolei Pani Kasia Moździerz. Dzieci i ich rodzice intensywnie pracowali przez kilkadziesiąt minut, ale nikt nie narzekał, wszyscy świetnie się bawili, a efekty pracy okazały się wspaniałe.

—-

Zajęcia pokazowe z Dogoterapii

Zajęcia z zakresu Animal Assisted Education to zorganizowane oddziaływanie o ustalonym celu, w trakcie którego świadomie włącza się zwierzęta do działań edukacyjnych.

Dogoterapia nastawiona na edukację jest jedną z form tego typu zajęć.  Prowadzona przez wykwalifikowanych terapeutów i z udziałem specjalnie dobranych i przeszkolonych psów w oparciu o podstawy programowe wspomaga edukację. Pies stanowi w nich motywację do pracy.  Jest słuchaczem i obserwatorem, a jednocześnie  redukuje napięcie. Nie ocenia.

W piątek 9 czerwca odbyły się pokazowe zajęcia edukacyjne z udziałem psa nastawione na usprawnianie w obszarze poznawczym. Poprowadziła je Pani Karolina Puk, towarzyszyła jej wspaniała suczka Zira, która świetnie się spisała, chętnie współpracowała i dzielnie znosiła wszelkie psoty i pieszczoty ucznia klasy 1c  – Patryka i wszystkich mających okazję obserwować te interesujące zajęcia.

—-

Filcowanie na Dzień Mamy

W czwartek 25 maja w ramach zajęć z rewalidacji, uczniowie mieli możliwość zetknięcia się bezpośrednio z jednym z wielu rodzajów rękodzieła – filcowaniem. Do wytworzenia pięknych, różnokolorowych i jedynych w swoim rodzaju kwiatów, uczniowie wykorzystali wełnę czesankową i technikę filcowania na mokro.

 Wszystkim uczestnikom gratulujemy cierpliwości i wytrwałości w doprowadzaniu prac do końca.

—-

„Jacy jesteśmy” – przedstawienie teatru cieni

W czwartek 18 maja w ramach Dni Integracji odbyło się przedstawienie teatru cieni pt „Jacy jesteśmy”. W przedstawieniu, które przygotowała Pani Katarzyna Moździeż, brali udział uczniowie klas II – Lena Puk, Tomasz Galiński, Mateusz Starczynowski; kl IV – Adam Jurko; kl V – Anna Jaszczuk, Zofia Tarłowska, Marta Rusiecka, Wiktoria Gontarczyk, Dominika Paterak, Karol Kowalski oraz Kacper Cybul

Młodzi artyści zaprezentowali wiersze, m.in. J. Brzechwy, J. Tuwima, M. Terlikowskiej, dzięki którym odbiorcy mogli umocnić się w przekonaniu, że „nikt nie jest doskonały, każdy swoje wady ma, a ten jest lepszy kto je zna”.