Szanowni Państwo,
w poniedziałek rozpoczynają się egzaminy ósmoklasistów. Zapraszamy wszystkich uczniów na ich pierwszy egzamin i życzymy powodzenia. Udało nam się utworzyć komisje zgodnie z obowiązującymi przepisami. W komisjach są nauczyciele z naszej szkoły oraz nauczyciele z ochockich placówek. Jedyna zmiana to połączenie na egzaminie z j.polskiego oraz matematyki wszystkich uczniów piszących bez dostosowań w jednej grupie na hali. Uczniowie z dostosowaniami piszą w oddzielnych salach. Egzamin z j.angielskiego odbędzie się w zaplanowanych wcześniej salach ( czyli bez zmian).
Uczniowie przychodzą do szkoły na godzinę 8.15 w strojach galowych. Mają ze sobą legitymacje. Zostawiają przy sekretariacie telefony komórkowe w koszyku przeznaczonym dla jego klasy. Telefony powinny być wyłączone, podpisane i spakowane w małej torebce foliowej. Zostaną one zabezpieczone w sekretariacie. Następnie udają się do pod wyznaczoną salę ( zostaną pokierowani) egzaminacyjną. Losują numery ławek i wchodzą do sal. Mają przy sobie tylko dozwolone przybory ( nie wnoszą zadnych torbek, plecaków itp. ), wodę. Chusteczki będą zapewnione. Po skończonym egzaminie, jeżeli ktoś będzie chciał, będzie mógł zjeść śniadanie w stołówce.
Przypomnę ogólne zasady dotyczące egzaminu. Proszę uczulić dzieci na to, aby dostosowywały się do ustalonych zasad komunikowania się w czasie egzaminu z nauczycielem.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
- pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
- drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
- trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.
W przypadku uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do przedłużenia czasu pracy trwa odpowiednio:
– egzamin z języka polskiego- 180 minut
– egzamin z matematyki- 150 minut
– egzamin z języka obcego nowożytnego- 135 minut.
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników.
Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
Uczniowie mogą mieć ze sobą mała butelkę. Butelka wody powinna stać na podłodze przy nodze stolika.
Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na
stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory
pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz –w przypadku uczniów chorych
lub niepełnosprawnych–leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub
niepełnosprawność
Uczniowie losują numery stolików, przy których będą pracować.
Uczniowie rozpoczynają pracę z arkuszem po otrzymaniu polecenia nauczyciela.
Uczeń ma obowiązek samodzielnie rozwiązywać zadania zawarte w arkuszu
egzaminacyjnym, w szczególności tworzyć własny tekst lub własne rozwiązania zadań w czasie trwania egzaminu.
W czasie egzaminu uczniowie nie opuszczają sali.
W uzasadnionych przypadkach uczniowie udają się do toalety pod opieką innego nauczyciela. Potrzebę wyjścia uczeń sygnalizuje przez podniesienie ręki.
Zostawia na ławce zamknięty arkusz. Czas jego nieobecności odnotowuje się w protokole.
Po rozdaniu arkuszy uczniowie spóźnieni nie zostają wpuszczeni do sali.
Jeżeli uczeń skończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza to przez podniesienie ręki, zamyka arkusz i odkłada go na brzeg stolika.
Jeżeli uczeń zakłócałby przebieg egzaminu, przewodniczący przerywa mu pracę i unieważnia egzamin.
Egzamin można również unieważnić, gdy uczeń
- rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie
- wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej
c .wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych
Uczeń, któremu unieważniono egzamin, pisze go w terminie czerwcowym.
Po rozdaniu arkuszy uczniowie:
– zapoznają się z instrukcją zamieszczoną na pierwszej stronie arkusza
– sprawdzają kompletność arkusza tj. czy zawiera zeszyt zadań oraz kartę odpowiedzi
– czy zeszyt zadań zawiera wszystkie kolejno ponumerowane strony
– czy nr pesel na naklejkach jest prawidłowy
– NIE WOLNO PODPISYWAĆ SIĘ NA ARKUSZU!
– wpisują kody i umieszczają naklejki przygotowane przez OKE w wyznaczonych miejscach arkusza egzaminacyjnego
Na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi.
Przewodniczący zespołu nadzorującego po upływie czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym:
- informuje zdających o zakończeniu pracy
- wyznacza dodatkowy czas (5 minut) na sprawdzenie poprawności przeniesienia przez uczniów odpowiedzi na kartę odpowiedzi (dotyczy zdających, którzy mają obowiązek zaznaczenia odpowiedzi na karcie)
- poleca członkom zespołu nadzorującego kontrolę czynności wykonywanych przez uczniów
d.poleca po upływie dodatkowego czasu zamknięcie arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika.
Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej tego ucznia, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania przez okręgową komisję egzaminacyjną zaświadczenia/informacji o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
Zadania na egzaminie ósmoklasisty
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź).
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów.
Wyniki i zaświadczenia
W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu.
Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.