SPRAWOZDANIE

Festiwal Nauki”, dn. 16.12.2015 r.

Dnia 16 grudnia 2015 r. w SP 280 odbył się „Festiwal Nauki”, w ramach którego na 4 i 5 godzinie lekcyjnej zrealizowano 9 bloków tematycznych:

  1. (Re)-Akcja – eksperymenty chemiczne.

W trakcie trwania zajęć uczniowie przeprowadzali imponujące doświadczenia chemiczne. Wykrywali skrobię przy pomocy jodyny, obserwując zmianę barwy, a w innym przypadku zaciekawili się procesem tworzenia się pary, powstałej na skutek połączenia perhydrolu z nadmanganianem potasu. Po zmieszaniu wody utlenionej z rozpuszczonymi drożdżami oraz płynem do mycia naczyń dzieci obserwowały reakcję chemiczną przypominającą mały wulkan. Dużym zainteresowaniem wśród uczestników bloku cieszyły się tajemnicze pałeczki fluorescencyjne, które intensywnie świeciły po przełamaniu, pełniąc rolę bransoletek na rękę.

  1. Robotyka

Bohaterami tych zajęć stały się znane i lubiane przez wszystkie dzieci roboty. W ramach zajęć uczniowie połączyli się w kilkuosobowe zespoły, a każdy z nich pracował z jednym robotem. Uczniowie mieli okazję wysłuchać historii o robotach. Zainspirowane ich działaniem i budową dzieci z ogromnym zainteresowaniem przyglądały się i obserwowały jak działają, zadając przy tym mnóstwo pytań. Uczestnictwo w tym bloku stanowiło dla wszystkich świetną zabawę.

  1. Oculus Rift – wirtualna rzeczywistość 3D

Oculus Rift – hełm wirtualnej rzeczywistości pozwolił uczniom doświadczyć przeniesienia się do nieznanej im wcześniej przestrzeni. Dzięki zakładanej masce ich oczom ukazał się prawdziwy dinozaur w prehistorycznej scenerii. Dopiero po zdjęciu maski zafascynowane dzieci uświadomiły sobie, że to co przed chwilą przeżyły było iluzją. Zwieńczeniem tego ekscytującego doświadczenia było podziwianie procesu wytwarzania trójwymiarowego dinozaura na podstawie komputerowego modelu na drukarce 3D.

  1. W świecie poezji i baśni

Uczestnicy zajęć mogli wziąć udział w tworzeniu „haiki”. Ich zadaniem było zilustrowanie napisanego przez siebie wiersza jednym kolorem. W trakcie trwania bloku odbyło się swego rodzaju słuchowisko, a dzieci z zaciekawieniem wysłuchały bajki. Uczniowie z głową pełną pomysłów przygotowali na koniec mozaikę, która na stałe zagości w szkolnej bibliotece stanowiąc pamiątkę i miłe wspomnienie po tym spotkaniu.

  1. Zapachy

Zapachy posiadają zdolność do pobudzania narządu węchu odgrywając rolę bodźców wywołujących wrażenia, o czym mieli okazję przekonać się uczestnicy kolejnego bloku tematycznego dotyczącego zapachów. Otrzymując pojemniki wypełnione koncentratami rozmaitych zapachów, kuleczki chłonące wilgoć oraz pipety, uczniowie mogli wcielić się w rolę projektantów własnych kompozycji zapachowych, nadając im wybraną przez siebie barwę. Wśród unoszącej się w pomieszczeniu przyjemnej woni wyczuwało się słodkie zapachy, które stanowiły główną bazę do tworzenia. Ciekawą kompozycją zapachów okazała się pistacja i kukułka.

  1. Dziwna fizyka

W ramach bloku uczestnicy przeprowadzili interesujące, a zarazem bardzo proste eksperymenty z zakresu fizyki, które jak magiczna sztuczka całkiem je oczarowały. Efektownym doświadczeniem było przekłucie nadmuchanego balonu wykałaczką. Dzieci dowiedziały się co zrobić, by przy przekłuwaniu balon nie pękł. Podobnym eksperymentem było wbicie dwóch ołówków w torebkę foliową wypełnioną wodą, z której ta woda się nie wylała. Dzieci chętnie poddały badaniom mieszaninę mąki ziemniaczanej i wody. Mieszanka ta wykazywała cechy zarówno cieczy, jak i ciała stałego, w zależności od proporcji składników, co bardzo zaciekawiło uczniów.

  1. Energia odnawialna w architekturze

Wiodącym tematem bloku był recykling. Zasadą działania recyklingu jest zwiększenie wykorzystania materiałów odpadowych i to w myśl tej zasady uczestnicy zajęć mieli wykazać się kreatywnością wybierając materiały, które nadają się do ponownego wykorzystania i tworząc w nich nowe przedmioty. Dzieci wybierały materiały z wyłożonych przed nimi śmieci, m.in. słomki, makaronu, kulek, pompki do mydła, korków itp. W wykonanych przedmiotów na uwagę zasłużył prysznic i obrazki. Na koniec spotkania zaprezentowano uczestnikom sposoby na wykorzystanie odpadów na większą skalę, m.in. fotel z płyt PCV, hala ze skrzynek po owocach, dom z palet i kręgów betonowych.

  1. Woda – od kropelki do żywiołu

Woda to związek chemiczny składający się z tlenu i wodoru, ale nie tylko. Uczestnikom bloku przedstawiona została prezentacja ukazująca wodę jako najcudowniejszy płyn na ziemi w znaczeniu pozytywnym, ale również przedstawiająca jej gorsze oblicze, kiedy zamienia się w żywioł nie do opanowania podczas tajfunów czy powodzi.

  1. Ciekawostki polonistyczne. Dlaczego wtorek to wtorek, a luty to luty?

Pochodzenie nazw dni tygodnia jest ciekawsze niż mogłoby się wydawać, o czym przekonali się uczestnicy ostatniego bloku tematycznego. Uczniowie zaproszeni zostali w świat mitów poznając genezę nazw dni tygodnia i miesięcy, a ściśle wiąże się ona z przyrodą i religią, co bardzo zaciekawiło uczestników zajęć.

Każdy blok tematyczny cieszył się wśród uczniów bardzo dużym zainteresowaniem. Cel zajęć, jakim było pobudzenie twórczego myślenia u dzieci, został osiągnięty. Uczestnik każdego bloku tematycznego doświadczył niezapomnianych wrażeń i rozbudził w sobie ciekawość na otaczający wokół świat, który niezmiennie rządzi się prawami nauki.

Kategoria: Aktualności

 

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 280
ul. Gorlicka 3
02-130 Warszawa

SEKRETARIAT
Tel/Fax.:22 658 34 30

Biuletyn Informacji Publicznej
Deklaracja dostępności
Raport o stanie zapewniania dostępności

Szkoła podstawowa nr 280 w Warszawie
Skip to content